Socialmediakanalen

Veel overheidsorganisaties delen informatie (ook) via socialmediakanalen zoals Twitter, Facebook of Instagram. Of ze gebruiken social media om in contact te komen met burgers. Deze kanalen vallen niet onder de wet. Als je ze gebruikt, moet je wel nadenken over de gevolgen.

Hoe toegankelijk zijn socialmediakanalen?

Helaas zijn de meeste socialmediakanalen nog niet (volledig) toegankelijk. Deel informatie dus niet alléén via deze kanalen, want dan sluit je een grote groep mensen uit.

Wat is verplicht voor social media?

In de wet komt het onderwerp social media niet voor. Je bent dus niet verplicht om via deze kanalen toegankelijk te communiceren. Je hoeft ook geen toegankelijk alternatief te bieden. Maar het spreekt vanzelf dat je dit beter wel kunt doen.

Slim omgaan met social media

Met de volgende tips kun je socialmediakanalen gebruiken én zorg je dat alle informatie voor al je bezoekers beschikbaar is:

  • Doe wat wel kan: Zorg dat de inhoud van je berichten op social media altijd zo toegankelijk mogelijk is. Voor de inhoud ben je namelijk wél verantwoordelijk. Dus ondertitel filmpjes op YouTube, en zet een alternatieve tekst bij afbeeldingen op Twitter en Instagram.
  • Toegankelijk weergeven op eigen site of app: Je kunt de informatie die je deelt via een socialmediakanaal ook toegankelijk weergeven (embedden) op je eigen website of in je app. Zet er ook een link bij naar het socialmediakanaal. Zo geef je bezoekers 2 mogelijkheden om de informatie te lezen.
  • Uitleggen in verklaring: Geef in de toegankelijkheidsverklaring aan welke socialmediakanalen je organisatie gebruikt. Leg uit welk soort informatie je waar deelt. En vertel welke alternatieven je biedt. Kunnen bezoekers via Twitter of Facebook vragen stellen? Laat ze dat dan ook via een formulier, e-mail of telefonisch doen.

Zorg dat de inhoud van je berichten op social media altijd zo toegankelijk mogelijk is.