Socialmedia-kanalen

Veel overheidsorganisaties communiceren ook via socialmedia-kanalen met hun doelgroepen. Door bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Instagram in te zetten bereik je mensen die je anders misschien niet zou bereiken. Bedenk wel dat dit soort platformen en het type content niet altijd toegankelijk zijn. Een alternatief voor bezoekers met een beperking is dan niet verplicht, maar natuurlijk wel aan te bevelen.

Huidig beleid

In het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid komt het onderwerp social media niet voor. Dat betekent dat, wanneer je als organisatie communiceert met burgers en bedrijven via deze digitale kanalen, je niet verplicht bent dat op toegankelijke wijze te doen.

Bedenk wel dat je, als je geen toegankelijk alternatief biedt, een grote groep mensen uitsluit doordat zij geen toegang hebben tot mogelijk onmisbare informatie van jouw organisatie.

Omgaan met uitdagingen

Met de volgende tips kun je gebruikmaken van socialmedia-kanalen én zorg je dat alle informatie voor al je bezoekers beschikbaar is:

  • Zorg dat de inhoud van je socialmedia-uitingen altijd zo toegankelijk mogelijk is. Voor de inhoud ben je namelijk wel verantwoordelijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat je filmpjes op YouTube ook van ondertiteling kunt voorzien, en afbeeldingen op Twitter en Instagram een alternatieve tekst kunt meegeven.
  • Je kunt de informatie die je deelt via een socialmedia-kanaal ook toegankelijk weergeven (embedden) op je website. Als je een link toevoegt naar het externe socialmedia-kanaal, bied je twee mogelijkheden om de informatie te raadplegen.
  • Geef in de toegankelijkheidsverklaring duidelijk aan welke socialmedia-kanalen je organisatie gebruikt voor welk soort informatie, en welke alternatieven hiervoor geboden worden. Als bezoekers bijvoorbeeld via Twitter of Facebook vragen kunnen stellen, bied dan ook de mogelijkheid om dit via een formulier op de website, e-mail of telefoon te doen.