Organisatiecultuur en toegankelijkheid

Hoe digitaal toegankelijk is jouw organisatie? En hoe digitaal toegankelijk wil je of moet je zijn? Kijk je naar de wet? Wil je het beste voor de gebruiker? Zijn de organisatieprocessen goed ingericht en betrek je ook eindgebruikers? Weet iedereen in de organisatie hoe belangrijk het is? Of wordt toegankelijkheid nog wel eens vergeten? 


Inzicht in organisatiecultuur

Met de toegankelijkheidsladder krijg je inzicht in de organisatiecultuur. De toegankelijkheidsladder heeft vijf sporten. Elke sport staat voor een ontwikkelingsfase.

Belangrijke kenmerken van een digitaal toegankelijk organisatie

Organisaties die digitale toegankelijkheid duurzaam geborgd hebben in hun processen voldoen aan een aantal belangrijke kenmerken.

Inzicht in verplichtingen 

Iedere overheidsinstantie moet maatregelen nemen om digitaal toegankelijker te worden. Dat staat in de wet. Alle websites, intranetten, cloudapplicaties, apps en online documenten moeten door iedereen te gebruiken zijn. Er zijn nog meer verplichte wetten en standaarden, bijvoorbeeld voor privacy, security en archivering. Daarom is het handig om te weten wat je allemaal online hebt en in hoeverre je voldoet aan deze wetten en standaarden.

Meer over de wet >

Digitaal toegankelijk by design 

Je kunt prima aan de wet voldoen met een toegankelijkheidsverklaring met een A-, B- of C-status in het Dashboard DigiToegankelijk en toch slecht digitaal toegankelijk zijn. Daar is niemand mee geholpen. Organisaties die digitale toegankelijkheid vooral als een verplichting zien, missen de kern van de boodschap: dat iedereen mee moet kunnen doen. Digitaal toegankelijk by design betekent dat dit het uitgangspunt is bij alles wat je doet, voor iedereen in je organisatie. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het vraagt om verandering van de organisatiecultuur, te beginnen bij het hoger management.

Ga naar het Dashboard DigiToegankelijk >

Hoger management betrokken

Het hoger management speelt in een organisatie een doorslaggevende rol om grip te krijgen op het online landschap. Iemand met bestuurlijke verantwoording zorgt ervoor dat de organisatie voldoet aan wetgeving en ambities. Een directeur of bestuurder ontwikkelt de strategie, vertaalt dit naar beleid en organiseert de randvoorwaarden. Merk je dat het soms lastig is om iedereen in jouw organisatie mee te krijgen? Betrek dan eerst hoger management bij jouw missie. Het onderwerp past perfect bij andere thema’s die vaak wel goed belegd zijn. Denk daarbij aan thema's als diversiteit, inclusie, dienstverlening of compliance.  

Stappen zetten naar een digitaal toegankelijk organisatie

Als je jouw organisatie wil verbeteren op het gebied van digitale toegankelijkheid, zul je eerst inzicht moeten krijgen in hoe de organisatie er op dit moment voor staat. Als je weet waar je staat, kun je stapsgewijs aan verbetering werken.

Wat is de Toegankelijkheidsladder?

Met de toegankelijkheidsladder krijg je inzicht in de organisatiecultuur. De ladder bestaat uit vijf sporten. Ieder sport staat voor een volwassenheidsfase van een organisatie op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Meer over de Toegankelijkheidsladder >

Waar sta je op de Toegankelijkheidsladder?

Waarschijnlijk heb je al een idee van de organisatiecultuur als je de uitleg van de vijf sporten van de Toegankelijkheidsladder leest. Het beste beeld krijg je door het beantwoorden van de bijbehorende zeven vragen.

Ga naar de zeven vragen >

Hoe stijg je op de Toegankelijkheidsladder?

Toegankelijkheid vraagt om een organisatorische aanpak. Om op een hogere sport op de ladder te komen, moet je op alle thema's van de vragenlijst stappen zetten. Je kunt beginnen met de vervolgstappen hieronder. Per stap vind je voor het management de belangrijke acties. Als je sneller wilt, kun je natuurlijk ook meerdere stappen tegelijk nemen. Is het ene thema makkelijker om mee te beginnen dan het andere? Dan doe je dat. Iedere stap telt! En je leert door het te doen.

Je interne en externe websites en apps inventariseren een belangrijke eerste stap. Ook om aan de wettelijke verplichting te kunnen voldoen. 

Actie: Maak iemand operationeel verantwoordelijk voor digitale toegankelijkheid. Geef de opdracht om deze inventarisatie te maken. 

In deze stap ligt de focus op het inrichten van processen. Zorg dat rollen belegd zijn en dat er ruimte is om verbeteringen door te voeren op gebied van digitale toegankelijkheid. Borg digitale toegankelijkheid tactisch en operationeel. 

Actie: Maak een plan om op alle thema's grip te krijgen op digitale toegankelijkheid, neem maatregelen, implementeer en evalueer. 

In deze stap ligt de focus op het continu verbeteren van processen voor de hele organisatie. Borg digitale toegankelijkheid strategisch, tactisch en operationeel. 

Actie: Maak binnen het hoger management iemand (bestuurlijk) eindverantwoordelijk voor digitale toegankelijkheid, betrek de hele organisatie en zet op alle thema's stappen. 

Toegankelijkheid maakt integraal onderdeel uit van strategie en processen. Door kennis en bewustzijn werkt u samen aan een toegankelijk eindresultaat. 

Actie: Neem toegankelijkheid op in de Plan-Do-Check-Act (PDCA)-cyclus van de organisatie en evalueer regelmatig of nog steeds aan alle eisen wordt voldaan. 

Hulp bij vervolgstappen 

Op onze website vind je veel informatie die je kunt gebruiken bij deze vervolgstappen. We noemen hier enkele interessante onderwerpen. 

Taken, rollen en verantwoordelijkheden 

De mensen van het webteam, de communicatieafdeling of de ICT-afdeling kunnen niet in hun eentje zorgen voor digitale toegankelijkheid. Daarvoor zijn meer mensen in de organisatie nodig. Van hoger management, juristen, inkopers en vormgevers tot HR-adviseurs, trainers, redacteuren en testers. De taken, rollen en verantwoordelijkheden rondom digitale toegankelijkheid vormen een verdieping bij de Toegankelijkheidsladder. Zie de publicatie Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: Wie doet wat?

Voordelen van digitaal toegankelijke kanalen

Toegankelijke websites en apps leveren nog meer veel voordeel op. Dit geldt niet alleen voor de gebruikers van jouw digitale kanalen, maar ook voor je eigen organisatie. Door dit slim aan te pakken, kun je tijd en geld besparen. Handig om mee te nemen in je business case.

Meer over voordelen van digitale toegankelijkheid >

Webinars 

Zorg ervoor dat iedereen in jouw organisatie begrijpt wat het inhoudt om digitaal toegankelijk by design te werken. Gebruik de gratis webinars om de kennis bij medewerkers te vergroten. Waarschijnlijk kan je onderzoeksbureau je verder helpen bij de bewustwording in jouw organisatie.

Ga naar de agenda met gratis webinars >

Stappenplan om te voldoen aan de wet

Om je te helpen van jouw organisatie een digitaal toegankelijke organisatie te maken, hebben we een handleiding gemaakt. Hierin vind je een overzicht van de stappen die je moet nemen om te gaan voldoen aan de wettelijke verplichting op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Ga naar de handleiding om te voldoen aan de wet >