Terugblik op de roadshow in Utrecht

Op 23 mei 2025 organiseerde het team van DigiToegankelijk een roadshow op het kantoor van SVB in Utrecht. Naast een plenair programma met een bijdrage van SVB konden deelnemers kiezen uit zeven verschillende workshops!

Dagvoorzitter Larissa Klaassen presenteerde de roadshow in de Balkonzaal op de eerste verdieping bij SVB. Zij sprak met SVB over de mate waarin digitale toegankelijkheid structureel ondergebracht is in de organisatie.

Antwoord op brandende vragen

Het doel van de roadshow in Utrecht was om aanwezige deelnemers de gelegenheid te geven om antwoord te krijgen op vragen over digitale toegankelijkheid zodat zij er in de praktijk meteen mee aan de slag konden. Naast inspirerende praktijkverhalen gingen deelnemers met verschillende thema's zelf aan de slag in workshops.

Sociale Verzekeringsbank

Hellen van Dongen (lid Raad van Bestuur), Frank Alta (Chief product owner webkanalen) en Han Sinke (Consultant digitale toegankelijkheid) vertellen hoe digitale toegankelijkheid in de afgelopen jaren steeds meer onderdeel is geworden van de dagelijkse praktijk binnen SVB. Zoals Hellen het verwoordde: "Digitale toegankelijkheid is geen luxe maar een noodzaak voor inclusieve dienstverlening." In Nederland krijgen jaarlijks 5,7 miljoen mensen een uitkering. Dat betekent dat SVB toegankelijkheid steeds meer als vanzelfsprekend vindt.

Steeds wordt intern de vraag gesteld of bij websites, documenten of applicaties gedacht is aan toegankelijkheid. Het helpt enorm als mensen uit de doelgroep ook in dienst zijn. Zij zijn een enorme aanjager van digitale toegankelijkheid in de organisatie. Als je je in iemands perspectief kunt verplaatsen, gaat het onderwerp veel meer leven. Daarnaast wordt er goed gekeken naar klantprocessen en is er een 'geen pdf, tenzij'-beleid.

Kennis borgen is een volgende uitdaging voor SVB. En er is de wens om teams op dit thema steeds vaker bij elkaar te brengen, zodat digitale toegankelijkheid onderdeel wordt van het regulier denken.

Workshop Basis digitale toegankelijkheid

Voor wie nog niet zoveel ervaring heeft, gaf Michiel Haagen van DigiToegankelijk een workshop over de basis van digitale toegankelijkheid. Hierin antwoord op vragen als: Wat is digitale toegankelijkheid en waarom is het belangrijk? Welke doelgroepen hebben moeite om websites of apps te gebruiken? Hoe maak ik een toegankelijkheidsverklaring? Welke stappen moet je zetten om aan de wet te voldoen?

Aan de hand van M&M's en een kleurenbril konden deelnemers zelf ervaren hoe moeilijk het kan zijn een opdracht uit te voeren als je de kleuren niet goed kunt onderscheiden

Workshop Digitaal toegankelijke content

Helene Timmers van Provincie Utrecht en Marlies Klooster van DigiToegankelijk gaven een workshop over content. Ter voorbereiding werd aan deelnemers een documentje gestuurd met de vraag: hoeveel digitale toegankelijkheidsfouten zitten er in de content van dit document? De discussies gingen onder andere over de digitale toegankelijkheid van structuur, kopstijlen, alt-teksten en kleurcontrast. 

Workshop Digitale toegankelijkheid in de interne organisatie

Marieke de Vaan en Roxana van Mourik van SVB verzorgden een workshop over het belang van digitaal toegankelijke kantoorapplicaties. Alle deelnemers moesten voor zichzelf bepalen hoe volwassen hun organisatie is op het gebied van de digitale toegankelijkheid van interne systemen. Op basis hiervan gingen ze in gesprek met de deelnemers

Roxana toetst als ervaringsdeskundige de software en applicaties die door SVB gebruikt wordt. Hierdoor kan ze goed inschatten  of een functie geschikt is voor bijvoorbeeld blinden.

Workshop Basis van toegankelijkheidsonderzoeken

Voor een toegankelijkheidsverklaring is het verplicht een onderzoek uit te laten voeren. In deze sessie vertellen Sharmila Badloe van Swink en Julia Tol van Logius en Proper Access wat daarbij komt kijken. Op basis van vragen van de deelnemers werd verteld over hoe je je weg vindt in het aanbod van onderzoeksbureaus,  wanneer je een onderzoek plant en hoe kun je gebruik maken van bestaand onderzoek. Ook werd gekeken welke succescriteria vaak fout gaan en wat je zelf vooraf kunt doen om het onderzoek zo effectief mogelijk te laten zijn.

Workshop Toegankelijkheid van mobiele apps: van bewustwording naar implementatie.

Mobiele toegankelijkheid vraagt om andere kennis en aanpak dan webtoegankelijkheid. In deze sessie verkenden deelnemers samen met Tanya van Workum van Abra de specifieke uitdagingen van mobiele apps. Ze voerden een praktische test uit met een schermlezer en bespraken welke structurele stappen nodig zijn om te voldoen aan én te rapporteren over de toegankelijkheidseisen binnen overheidsorganisaties.

Tanya legde ook uit dat toegankelijkheid hetzelfde is als tandenpoetsen. Je tanden geef je ook niet maar één keer per jaar aandacht. Toegankelijkheid zou ook een dagelijkse routine moeten zijn.

Workshop Borging van digitale toegankelijkheid in jouw organisatie

Rebekka Kuijten van DigiToegankelijk en Barbara Crützen van gemeente Eindhoven vertelden deelnemers hoe zij kunnen bepalen hoe ver hun organisatie is met het borgen van digitale toegankelijkheid. Rebekka gebruikte daarvoor de toegankelijkheidsladder. Met vragen en stellingen konden deelnemers zelf concluderen op welke sport zij met hun organisatie staan voor verschillende thema's en wat hun volgende stap is om hogerop te komen. Barbara deelde haar praktijkervaringen bij gemeente Eindhoven.

Workshop Betrekken van gebruikers bij het ontwerpproces met CIDO

Veron Wormeester en Rik Wouters van Stichting Accessibitlity legden uit wat CIDO (Code Inclusief Digitaal Ontwerp) is. Op basis van verschillende vragen konden deelnemers aan de workshop zelf bepalen hoever hun organisatie al staat op het gebied van inclusief ontwerp en wat hun eerstvolgende stap is om tot inclusie in te bedden in het ontwerpproces.