Keuze breakout-sessie roadshow Apeldoorn
Tijdens de roadshow in Apeldoorn hebben we van 15:00 tot 16:15 twee breakout-sessies, die parallel aan elkaar plaatsvinden. We willen je vragen vooraf je voorkeur voor één van beide sessies aan te geven, zodat we je tijdens de roadshow makkelijker naar de juiste ruimte kunnen verwijzen. Je voorkeur zullen we op de badge zetten, die je bij het begin van het event krijgt uitgereikt.
Breakout-sessie A
Thema: Borgen van interne auditing
-
Bart Baadenhuijsen, Accessibility Officer bij UWV
Twee jaar geleden heeft UWV een team van interne auditors ontwikkeld. Dit team voert jaarlijkse diverse digitale toegankelijkheidsonderzoeken uit. Het kunnen beschikken over interne auditcapaciteit heeft veel voordelen. Toch heeft het optimaal implementeren van zo’n team ook specifieke uitdagingen. Bart vertelt over zijn ervaringen en geeft tips waar je rekening mee moet houden als je interne auditing overweegt.
Thema: Borgen van gebruikersfeedback
-
Frank van de Laar, Product Owner Multi Meldkamer Apps bij Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) van Politie
Frank is verantwoordelijk voor de 112NL app en de NL-Alert app. Iedere burger moet in staat zijn deze apps in geval van nood te gebruiken. De gebruiker is dus het startpunt bij het bouwen van de app. Dat betekent niet alleen dat de app digitaal toegankelijk moet zijn maar dat Frank ook gebruik maakt van een klankbordgroep van gebruikers, zodat de diensten optimaal aansluiten bij de gebruikersbehoeften. Hoe zorg je ervoor dat gebruikers optimaal worden ingezet tijdens het bouwproces van een app en hoe borg je dat gebruikersfeedback een duurzame toevoeging is aan dat proces?
Break-out sessie B
Thema: Borgen van digitale toegankelijkheid bij de bouw van een website
-
Linette Diesvelt, webcoördinator bij gemeente Doetinchem
-
Yvonne Lamers, beleidsmedewerker bij gemeente Doetinchem
-
Robbin Rietdijk, eigenaar van WebAlly
De Koninklijke familie bezoekt tijdens Koningsdag de gemeente Doetinchem. Voor deze gelegenheid heeft de gemeente een speciale website laten maken: koningsdagindoetinchem.nl. Het uitgangspunt was om de website digitaal toegankelijk op te leveren. Bij lancering van de website heeft het inderdaad een verklaring met een status A gekregen. Hoe is dit gelukt? Welke afspraken heeft Doetinchem met haar leverancier, WebAlly, gemaakt. Wat heeft de gemeente geleerd, zodat dit in het vervolg een standaard procedure wordt? Zowel de gemeente als de leverancier vertellen hun verhaal.
Thema: Borgen van kennis
-
Nina Mancoulova, project manager digitale toegankelijkheid bij Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
-
Martin Broekhuis, adviseur digitale toegankelijkheid bij Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Nina en Martin zijn onderdeel van een team dat binnen het ministerie van VWS het doel heeft om digitale toegankelijkheid voor alle websites en apps te verbeteren. Hierdoor is veel kennis en expertise opgebouwd. Binnenkort zal het team verdwijnen en zullen beleidsmedewerkers van individuele websites en apps verantwoordelijk worden voor het digitaal toegankelijk houden van hun producten. Hoe zorg je ervoor dat alle beschikbare kennis wordt geborgd in een organisatie? En hoe kunnen medewerkers deze kennis op een effectieve manier terugvinden?